Wie is David

uitvaartzorg david van de waal overlijden begrafenis regelen begrafenisondernemer utrecht nieuwegein David van de Waal

Van nabestaanden hoor ik “Je bent er als het nodig is en verder ben je op de achtergrond aanwezig” en “Toen jij binnen kwam ontstond er rust en kreeg ik weer wat grip op alles wat mij overkwam”. Zo ben ik en zo wil ik er zijn als uitvaartverzorger.

Vanuit de gezondheidszorg ben ik in aanraking gekomen met het verzorgen van uitvaarten. Vanaf dat moment heeft dit mooie vak mij niet meer losgelaten.

Al meer dan 25 jaar verzorgde ik uitvaarten als directeur/uitvaartleider bij een middelgrote uitvaartverzorger in Utrecht.

In de zomer van 2018 heb ik nagedacht hoe ik mijn werkzame leven verder wil invullen. Eigenlijk wist ik het wel. Ik wil terug naar de basis: het bijstaan van nabestaanden bij het verzorgen van de uitvaart. Kleinschalig, minimaal management en persoonlijk benaderbaar.

Voor mij was het toen een logische keuze om opnieuw te starten. Zo ben ik begonnen met Uitvaartzorg VAN DAVID.

In mijn bedrijfsnaam en logo heb ik vormgegeven wie ik ben. Niet mijn achternaam, maar mijn voornaam. Zo kom ik binnen: als mijzelf, rustig en nabij. In het logo mijn silhouet; herkenbaar en tegelijk op de achtergrond. En dit alles met jarenlange vakkennis en ervaring. Ervaring van waaruit ik je kan inspireren om de uitvaart vorm te geven zoals jij het wil. Met oog en ruimte voor jouw manier van leven en budget. In rustige overzichtelijke stappen en in jouw tempo.

Woorden zijn maar woorden en zeggen lang niet alles. Daarom de uitnodiging om elkaar te ontmoeten. Zodat jij kunt bepalen of ik bij je pas.

Bel of mail voor een vrijblijvende ontmoeting bij je thuis of bijvoorbeeld tijdens een wandeling.

Met een vriendelijke groet,

David van de Waal

Waarom kiezen voor VAN DAVID?

Vaak hoor ik terug; je was er wanneer dat nodig was en verder wisten we jou op de achtergrond aanwezig. Zo wil ik mijn vak uitoefenen. Jij de regie en ik ben er waar het nodig is. 

Ik vind het mijn taak om je te helpen met ideeën, adviezen en kennis. Maar zo, dat jij de regie houdt en weloverwogen keuzes kunt maken voor de uitvaart. Een goed afscheid helpt om verder te kunnen leven.

Inhoudelijk en organisatorisch moet een uitvaart in balans zijn. Daarom help ik je ook graag om de inhoudelijke kant vorm te geven. We kunnen dit samen doen. Maar ik kan ook putten uit de vele contacten uit mijn netwerk; zoals kerkelijke voorgangers, humanistisch begeleiders, funerair sprekers, muzikanten, beeldend kunstenaars etc.

Uitvaarten begeleiden en verzorgen is een vak. Een vak waarvoor ervaring en vakkennis vereist is. Vakkennis die controleerbaar is. Daarom heb ik mij gecertificeerd als register uitvaartverzorger (RU). Deze certificering vraagt om het bezit van het vakdiploma, ervaring en permanente educatie. Lees hier meer over het keurmerk.

Transparant zijn over kosten is belangrijk. Ik werk op uurbasis. Hiermee verdien ik mijn bestaan. Dus geen verborgen opslagen op producten of diensten. Na het eerste gesprek maak ik binnen 24 uur een begroting van het aantal uren dat ik verwacht te werken en van alle kosten van derden zoals begraafplaats of crematorium, kaarten, kist en catering.  Je kunt ervoor kiezen om de kosten van derden vóór de uitvaart te voldoen. Ook uitvaartpolissen mogen hiervoor gebruikt worden. Hierdoor betaal jij de inkoopprijs en bespaar je een toeslag die ik anders moet rekenen om deze kosten voor te financieren. Op de pagina kosten lees je wat dit exact voor jou betekent.

Werkgebied

Mijn werkgebied is de hele provincie Utrecht, maar ik ben vooral werkzaam in: Utrecht, Nieuwegein, IJsselstein, De Meern, Vleuten, Leidsche Rijn, Maarssen, Westbroek, Groenekan, De Bilt-Bilthoven, Zeist, Bunnik en Houten.

uitvaartzorg david van de waal overlijden begrafenis regelen begrafenisondernemer utrecht nieuwegein regio

Als de uitvaart buiten dit gebied plaatsvindt, kan ik je ook helpen. Uiteraard zal ik mij dan vooraf grondig oriënteren op de lokale mogelijkheden en gewoontes. 

Nazorg

In mijn vak hoor ik veel over de tijd na het overlijden. Een intensieve tijd die zich soms over jaren kan uitstrekken. Er is vaak verdriet, gemis en dan moet er ook nog veel geregeld worden.

Daarom heb ik mensen en organisaties gezocht die je kunnen helpen in de afwikkeling van de nalatenschap en veel weten over rouwen. Meestal kun je veel zelf of samen met je familie en vrienden en heb je geen deskundige nodig. Maar soms kan een extra steun in de rug fijn zijn.

Nazorgconsulent

uitvaartzorg david van de waal overlijden begrafenis regelen begrafenisondernemer utrecht nieuwegein Nunazorg Mariëlle Terstegen 1

De specialist voor de afwikkeling van de nalatenschap heb ik gevonden in de persoon van Mariëlle Terstegen van Nunazorg. Deze hulp bied ik je, omdat ik vind dat mijn zorg niet stopt op de dag van de uitvaart.

Vragen waar Mariëlle je mee kan helpen zijn bijvoorbeeld:

  • Hoe zit het met de administratie? Wat heeft hierin prioriteit?
  • Wie regelt de nalatenschap?
  • Er is iemand uit het gezin weggevallen. Wat verandert er dan in het huishouden?
  • Moet het ouderlijk huis worden leeggeruimd?
  • Wanneer ga ik weer aan het werk of naar school?
  • Hoe ga ik mijn leven opnieuw vormgeven?

Als je dit wenst, neemt Mariëlle telefonisch contact op zo’n 6 tot 8 weken na de uitvaart. Dit is kosteloos. Tijdens dit gesprek biedt zij je de gelegenheid jouw verhaal te vertellen. Je bespreekt samen waar jij mogelijk behoefte aan hebt als ondersteuning. Mariëlle zoekt samen met jou naar mogelijke oplossingen. Als je dat prettig vindt, komt zij bij jou thuis voor een gesprek. Dit hoeft niet meteen, dat kan ook later. Zij houdt contact zolang jij dit prettig vindt.

Er wordt altijd gekeken naar de oplossingen in jouw eigen omgeving. Nunazorg werkt daarvoor samen met o.a. gemeenten, welzijns- en vrijwilligersorganisaties.

Na het eerste telefonisch contact is Mariëlle het aanspreekpunt voor alles waar je tegenaan loopt en kan je haar bellen voor advies, vragen of hulp.

Nalatenschap

Wil je zelf veel regelen, dan kan ik een online dossier voor je aanmaken. Daarin vind je checklists, een handige opzegservice, tips en adviezen. Daardoor weet je zeker dat je niks vergeet en dat je alles gewoon goed regelt.

Heb je liever een boekje met adviezen en tips dan kan ik je dat ook toesturen. 

Ook de overheid heeft diverse sites met veel informatie:

Rouwen

Rouwen is een werkwoord. Het is dus werken, hard werken. Met verdriet en pijn, boosheid of welk gevoel dan ook. Niets is raar of vreemd. Iedereen verwerkt een verlies anders. Je eigen manier is ook de enige manier.

Hieronder wat sites die je misschien kunnen helpen:

Keurmerk

uitvaartzorg david van de waal overlijden begrafenis regelen begrafenisondernemer utrecht nieuwegein keurmerk SKU

Ik ben in het bezit van het keurmerk Uitvaartzorg. Wil je meer lezen over het keurmerk kijk dan op: https://www.keurmerkuitvaartzorg.nl/

De zes zekerheden van het keurmerkbedrijf:

  1. Heldere afspraken over uitvoering
    De uitvaartverzorger legt alle gemaakte afspraken schriftelijk vast. Ook als deze later wijzigen. Dit voorkomt onnodige misverstanden.
  1. Transparante kostenbegroting
    De uitvaartverzorger legt de gemaakte prijsafspraken schriftelijk vast, inclusief latere wijzigingen.
  1. Goede organisatie van de uitvaart
    De uitvaartverzorger garandeert een correcte uitvoering van de uitvaart van begin tot eind.
  1. Bekwaam personeel
    Het personeel van de uitvaartonderneming is gekwalificeerd, houdt kennis op peil en verzorgt jaarlijks voldoende uitvaarten. Om de vakbekwaamheid van uitvaartverzorgers te borgen is er het Register Uitvaartverzorgers. In dit register zijn uitvaartverzorgers opgenomen die werken voor een uitvaartonderneming met het Keurmerk Uitvaartzorg, het Nationaal Vakexamen Uitvaartzorg (NaVU) hebben behaald én kunnen aantonen dat zij voldoende ervaring opdoen en nascholing volgen. Voor uitvaartondernemingen met het Keurmerk is het verplicht dat 50% van de uitvaarten wordt verzorgd door uitvaartverzorgers die in het Register Uitvaartverzorgers zijn opgenomen. Vanaf 2020 is dit 75%.
  1. Doelmatige klachtenafhandeling
    De uitvaartverzorger hanteert een adequate klachtenafhandelingsprocedure. Heeft u een klacht en komt u er samen niet uit, dan kunt u de Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen inschakelen.
  1. Klanttevredenheidsonderzoek
    De tevredenheid van de klant staat natuurlijk voorop. De uitvaartverzorger vraagt daarom na elke uitvaart feedback aan de opdrachtgever. Iedere keurmerkhouder is verplicht om minimaal één keer per jaar de resultaten van dit klanttevredenheidsonderzoek te analyseren en waar nodig de dienstverlening aan te passen.

Branchevereniging

uitvaartzorg david van de waal overlijden begrafenis regelen begrafenisondernemer utrecht nieuwegein BGNU

Vanuit mijn vorige functie ben ik jarenlang bestuurslid geweest van de Branchevereniging Gecertificeerde Nederlandse Uitvaartondernemingen (BGNU).

Ik vind het van belang dat je als branche gezamenlijk thema’s kunt oppakken die in je eentje te groot zijn. Bijvoorbeeld de nieuwe wet die in de maak is rondom overlijden en de uitvaart.

Dus daarom heb ik mijn bedrijf bij de start gelijk aangemeld bij de branchevereniging.

Wil je meer weten over de BGNU kijk dan op de site: https://www.bgnu.nl/

Netwerk Uitvaartvernieuwers

uitvaartzorg david van de waal overlijden begrafenis regelen begrafenisondernemer utrecht nieuwegein Logo Netwerk Uitvaartvernieuwers 200x86 1

Deelname aan het netwerk is voor mij een bron van inspiratie. Hierdoor kan ik jou nog beter helpen in het vorm geven van de uitvaart zoals jij die wilt.

Het netwerk heeft een intentieverklaring opgesteld. Hierin staat waar de leden voor staan: integer, maatwerk, persoonlijk en onafhankelijk. Lees hier de hele intentieverklaring.

Bel bij een overlijden

(dag en nacht bereikbaar) 

Mail: uitvaartzorg@vandavid.nl

Gasthuisstraat 126

3581 GE  Utrecht